Engang var det forbrugerne, der gik forrest med den grønne omstilling. Men nu lader det til, at virksomhederne har skiftet gear, for mange steder ses det tydeligt på efterspørgslen, at virksomhederne også stiller krav om øget bæredygtighed, lang levetid og tredjepartscertificeringer.
“Vi oplever i stigende grad, at der bliver efterspurgt øget dokumentation og gennemsigtighed, når det kommer til ansvarlighed. Det er blevet særligt tydeligt inden for de sidste 3-4 år,” siger Thomas Husted, der er administrerende direktør i den danske producent af Corporate Wear, ID Identity.
Som dansk producent, der har produceret kvalitetstøj til virksomheder og begivenheder siden 1983 leverer ID Identity til en række danske og europæiske virksomheder, og her er beskeden den samme.
“Vi kan mærke stigende krav til ansvarlighed og mærkning, og det er blevet meget mere intenst inden for det sidste halvandet år. Og det er krav fra både offentlige og private kunder,” siger Marie Budtz, chef for bæredygtighed hos virksomheden Bacher Work Wear, der leverer arbejdstøj fra blandt andet ID Identity til en lang række offentlige og private virksomheder.
Presset for mærkning og genanvendelse har været så stort, at Bacher har tilført flere ressourcer til at følge med på dokumentationskrav, verdensmål og genanvendelsesgrader.
Den øgede interesse for ansvarlig virksomhedsførelse ses også tydeligt i en analyse fra Dansk Industri (DI).
Her angiver 75 pct. af virksomhederne i DI’s virksomhedspanel, at de oplever, at andre virksomheder stiller krav om dokumenteret bæredygtighed i de produkter, de køber. 63 pct. af de 801 adspurgte virksomheder er enten ‘helt eller delvist enige i’, at bæredygtighed i dag udgør en vigtig konkurrenceparameter for deres virksomhed.
Den tendens er fortsat, siger Marie Gad, der er Chef for Global udvikling og bæredygtighed hos Dansk Industri.
“For halvandet år siden spurgte vi de store, danske virksomheder om deres holdning til ansvarlighed, og de havde en stærk forventning om, at deres ansvarlighed ville blive et kommende konkurrenceparameter. Og det er det, der er sket siden – det er blevet et konkurrenceparameter” siger Marie Gad.
De store virksomheder integrerer kravene i egen forretning, men sender dem også ned igennem kæden til leverandører. Hvorfor det sker nu, er lidt mere uklart, men kommende lovgivning er et godt bud på en årsag.
“Man kan diskutere, om presset for mere ansvarlighed kommer fra virksomhederne selv eller EU-lovgivning, som medfører, at store virksomheder i rapporteringsåret 2024 skal dokumentere, hvad de gør for menneskerettigheder, energi og anden ansvarlighed,” siger Marie Budtz.
EU’s Green Deal medfører en række reguleringsspor, som medfører krav til øget dokumentation for virksomhedernes bæredygtighedsindsats, men som sidenhen også skal gælde for mindre virksomheder. Særligt i tekstilbranchen er dokumentationskrav og tredjepartscertificeringer vigtige ansvarlighedsmarkører, fordi værdikæderne er gennemglobaliserede og blandt andet går gennem fattige lande med ringe arbejdsvilkår. Derfor er det også fremhævet som en sektor, der kræver ekstra fokus i EU’s Green Deal.
Hos ID Identity mærkes efterspørgslen også markant ovenpå mange års dedikeret arbejde med netop ansvarligheden. Og efterspørgslen på ansvarlighed har aldrig været større end nu, fortæller direktør Thomas Husted:
“Vi har arbejdet med ansvarlighed som en grundsten i vores forretning igennem mange år, så det er ikke et nyt fænomen for os, men det nye er, at det er tydeligt at mærke i markedet, at fokus på netop ansvarlighed inden for de sidste år er blevet en større faktor, og det hilser vi meget velkomment,” siger Thomas Husted.
ID Identity deltager i en række internationale partnerskaber og anvender en række tredjepartscertificeringer – eller mærkningsordninger på mere jævnt dansk – for at dokumentere ansvarligheden.
“I bund og grund handler det om at have styr i sit eget hus og produktion, og her har vi fået skabt en stærk position. Vi vil meget gerne inspirere flere til at prioritere arbejdet omkring ansvarlighed, siger Thomas Husted.
Som producent af Corporate Wear arbejder ID Identity målrettet på den ansvarlige dagsorden i alle aspekter af forretningen og har for længe siden set vigtigheden af at have et stærkt forretningsfokus på ansvarlighed, ikke bare nu-og-her.
“Vi vil gerne spille en aktiv rolle i at flytte branchen i en retning, hvor ansvarlighed hele tiden er på dagsordenen, og ikke bare i perioder. Det skal simpelthen være en grundsten i forretningen – og ikke bare noget, man skal leve op til nu og her, fordi EU-lovgivning kræver det. Det er selvfølgelig godt, at kravene skubber flere i den retning, men arbejdet med ansvarlighed kommer ikke af et par certificeringer, det er en langsigtet og løbende indsats,” siger Thomas Husted.
Faktisk er virksomheders fokus på at gøre ansvarlighed til en fast del af forretningen en tendens, der ser ud til at blive den gennemgående for mange virksomheder, vurderer DI’s Marie Gad, der tror virksomhederne fortsat vil stræbe efter at opføre sig ansvarligt.
“Indtil nu har bæredygtighed været drevet af virksomhedernes egne målsætninger og frivillige rammer fra FN og OECD. Nu bliver det hardcore compliance,” siger hun og fortsætter.
“Vi forsøger at vejlede virksomhederne og give dem værktøjer til at kunne følge med på den ansvarlige agenda og leve op til kravene i Green Deal, for det bliver omfattende. Nogle kalder det en tsunami af nye krav til arbejdet med bæredygtighed og dokumentationen heraf.”
Læs mere om ansvarligt Corporate Wear her
Dansk producent af Corporate Wear, der siden 1983 har produceret kvalitetstøj til virksomheder og begivenheder – og igennem alle år med ansvarlighed for øje. Siden 2017 har ID Identity været medlem af GlobalCompact. Særligt det sociale ansvar og at minimere miljøpåvirkningen ved at skabe produkter med lang levetid står højt på listen. ID Identity har en lang række eksterne certificeringer – heriblandt GOTS (Global Organic Textile Standard), EU Ecolabel og Better Cotton Initiative – og udgiver hvert år en COP-rapport, der gennemgår virksomheden arbejde med ansvarlighed.
Annoncen er produceret 26.09.2022 af Børsen Creative i samarbejde med ID Identity