Forestil dig et lille klistermærke med – lad os sige – en lille grøn lastbil på din letmælk. Symbolet fortæller, at når du køber denne vare, så har du bidraget til at reducere CO2-udslippet, fordi den lastbil, der har transporteret mælk hen til dit supermarked, er biogasdrevet og derfor udleder 95 pct. mindre CO2 end en, der kører på diesel. Og at det kun vil koste dig 2,4 øre mere – tilpasset brændstofpriser efter februar 2022 (beregning lavet af Scania i maj 2022).
Forestil dig nu, at din virksomhed for et tilsvarende lille beløb og med et lignende symbol kan vise jeres kunder, at I aktivt har valgt en grønnere løsning, når produkter skal fragtes? Lyder det for godt til at være sandt? Det er det ikke, men alligevel overser mange virksomheder her en oplagt konkurrencefordel. Det fortæller Anton Freiesleben, der er salgsdirektør i Scania Danmark.
“Det er faktisk en ’hidden opportunity’, hvis du spørger mig. Det er jo ikke et spørgsmål, om den fossile diesel skal skiftes ud med grønnere løsninger, men mere spørgsmål om hvornår. Så i stedet for at vente på, at der kommer lovkrav på området, så er der en stor fordel i at være ’firstmover’ ved at vælge grøn transport nu,” siger Anton Freiesleben.
I dag har Scania tre alternativer til diesel lastbiler – nemlig dem, der kører på el (og el-hybrid), biogas eller biodiesel. Og blandt Scanias kunder med disse løsninger, som blandt andet tæller vognmænd og transportfirmaer, har flere vundet kontrakter med nye kunder, fordi de i deres tilbudsmateriale kunne vise, at deres fragt ikke bare var lydsvag, men også bedre for miljøet uden at det behøver at koste en formue.
Og danskerne vil gerne være med til at gøre noget for miljøet. I en undersøgelse, som analyseinstituttet Moos-Bjerre A/S foretog i november 2019, svarede 4 ud af 10 danskere, at de ikke mener, at ikke skal gå ud over virksomhedernes konkurrenceevne at blive mere bæredygtige – og her mener Anton Freiesleben altså, at grøn transport faktisk kan gøre det modsatte: Bæredygtig transport kan gøre transportvirksomheden mere konkurrencedygtig. Det gør ikke transporten billigere, men slutproduktet bliver ofte kun marginalt dyrere.
“I det samlede miljøregnskab så er godstransport en af de store syndere, der står for 10 pct. af Danmarks CO2 udslip, og hvis du som virksomhed vælger et af de grønne alternativer, når du skal have transporteret dine varer, så kan du ikke blot være med til at reducere en væsentlig del, men også vinde kunder på det.”
“Men vi må bare sande, at transport er et usexet emne, som de fleste glemmer at stille krav til, lige indtil den dag deres pakke ikke når frem. Det gælder både slutkunder og virksomheder, og det er jo ærgerligt, ikke bare for miljøet, men også for virksomhederne, der overser, at bæredygtig transport er et overset konkurrenceparameter.”
Han mener, at hvor mange slutkunder og virksomheder er opmærksomme på miljøet, når det f.eks. kommer til, hvordan et specifikt produkt er produceret. Eller om emballagen er genanvendelig. Men transporten? Den er ofte det oversete led i bæredygtighedsligningen.
I undersøgelsen fra Moos-Bjerre svarede 62 pct. af alle kvinder og 55 pct. af alle mænd, at de er klar til at betale mere for bæredygtige produkter og ydelse. Så ifølge Anton Freiesleben er det ikke betalingsviljen hos slutkunden, der spænder ben for en grøn løsning.
Scania har regnet på, hvad det vil koste, hvis man som privatperson f.eks. skal have flyttet en container til byggeaffald i forbindelse med en ombygning. Her vil det for slutkunden kun koste ca. 50 kr. ekstra at vælge en lastbil, der kører på biodiesel eller biogas. Hvis det skal være en ellastbil, så vil miljøhensynet gøre den samlede regning ca. 100 kr. dyrere. En container, der skal bringes ud og hentes igen med indhold, koster ofte flere tusinde kroner, så de ekstra 100 kr. afholder næppe slutkunderne for at vælge den grønne løsning.
Så hvis det hverken er viljen, eller økonomien hos slutkunderne og virksomhederne, der hindrer en grøn omstilling af godstransport for at tage fart, hvorfor er der så ikke flere, der vælger denne løsning?
“En af vores medarbejdere formulerede det meget godt, da vi diskuterede grøn omstilling. Han sagde ’jeg vil rigtig gerne vil gøre et eller andet, men ofte kender jeg ikke mine valgmuligheder’. Sådan tror jeg, at der er mange, der har det. Derfor er det vigtigt, at vi som branche får formidlet, at du som virksomhed og slutkunde kan få en grøn løsning, for de findes” siger Anton Freiesleben.
Derfor mener han, at der på linje med mærkninger på varer som dyrevelfærdsmærket og nøglehulsmærket med fordel kunne udvikles et symbol, der markerer, at når du køber denne vare, så er den blevet transporteret bæredygtigt. For de fleste vil gerne træffe et bæredygtigt valg.
I den anden ende af logistikkæderne – hos vognmænd og i transportfirmaerne, der med fordel kan give slutkunder og virksomhederne muligheden for at vælge bæredygtig transport – oplever han lidt tøven i forhold til at kaste sig ud i og investere i grønne løsninger.
“Lastbiler har jo kørt på diesel i 100 år, og nu hvor den grønne omstilling banker på døren, går mange og venter på den helt store ’silver bullet’, der kan give en samlet løsning på, hvad man som vognmand eller transportfirma skal investere i,” siger Anton Freiesleben. El: 100 pct. batterielektriske lastbiler (BEV) til lokale og regionale transporter. Rækkevidden er 100-325 km, og opladningstiden er ca. 1,5 time. Desuden har de el-hybrid og plug-in el-hybrid med elektrisk rækkevidde på op til 40 km. Med dansk el opnås en CO2-reduktion på ca. 70 pct. med BEV, og partikelemissionerne fra drivlinen er helt elimineret. Biogas: Til både komprimeret og flydende gas. I Danmark findes ca. 20 gastankstationer, som alene tilbyder komprimeret biogas. Gasmotor-programmet håndterer vogntogsvægte op til 50 ton, men visser biltyper (som f.eks. 3-akslede trækker) har ikke den fornødne plads til gastankene. Her er der dog ny lovgivning på vej. Typisk rækkevidde er 300 km. Med dansk produceret biogas opnås 95-100 pct. CO2-reduktion. Biodiesel: Findes i flere varianter, som f.eks. HVO og RME/FAME. Fordelen ved f.eks. HVO er, at dette brændstof kan anvendes til alle Scanias lastbiler, og at det kan blandes med alm. fossil diesel. Med biodiesel kan du derved køre grønt med de eksisterende lastbiler og opnå CO2-reduktion på 60-80 pct. Hvis du er i en transportvirksomhed, der ønsker at indføre grønnere transport, så ser Scania i udgangspunktet på, hvad der er teknisk muligt, og næste skridt er at belyse, hvordan løsningen og evt. alternative løsninger påvirker økonomien (TCO) evt. suppleret med en beregning af, hvad merprisen bliver for at flytte 1 kg gods pr. km.
Den magiske løsning findes imidlertid ikke. Der er således endnu ikke lastbiler, der kan løse alle behov. Derfor mener han heller ikke, at det er fair at løfte pegefingre og sige, at al godstransport nu skal være eldrevent, for inden for slamsugere og fejemaskiner er det f.eks. slet ikke udviklet endnu. Men der, hvor løsningerne findes, skal de bruges.
“Vi er i gang med en grøn udvikling, og min opfordring er at komme i gang med at bruge de løsninger, der er nu. Vi kan se, at de vognmænd og logistikfirmaer, der ikke ridder med på den grønne bølge, de misser en stor chance – ikke bare for at gøre noget godt for klimaet, men også for deres forretning,” siger Anton Freiesleben,” og fortsætter:
“Virksomheder, der oplever fremgang, er som regel dem, der tør gøre noget anderledes, end de plejer, og her er der altså en stor mulighed for at blive ’firstmover’. Dem, der tøver for længe, kommer ganske enkelt bagud i konkurrencen om kunderne”.
Annoncen er produceret 13.09.2022 af Børsen Creative for Scania