Hvis du tænker, at det ’bare’ handler om endnu et it-projekt, når du tænker på den software, der koordinerer din virksomheds opgaver, så tro om. Det fik Ilva og Idémøbler at mærke tilbage i 2015, da deres nye administrative kernesystem gik ned. Sofaer, tv-borde og senge var strandet i containere i Aarhus havn, og rasende kunder blev på hjemmesiden mødt med: 'Årsagen er meget store it-udfordringer med et nyt system'. Som en konsekvens af nedbruddet måtte de lukke deres webshop, og de mistede millioner i omsætning.
Eksemplet viser ifølge Peter Hecht, der er marketingdirektør for Norden i T-Systems, hvorfor et administrativt system som et ERP-system ikke bare er 'endnu et it-system', men noget, der er helt kritisk for forretningen. ERP står nemlig for Enterprise Ressource Planning, og det styrer hele forsyningskæden fra produktion, lager, indkøb, økonomi og kundekommunikation:
"Et ERP-system understøtter hele virksomhedens værdikæde og sætter det i system, fra det øjeblik du modtager delelementer, til de sammensættes til en vare og i alle led hen til logistikken, når det endelige produkt skal ud. Derfor er systemet et helt essentielt værktøj for mange virksomheder, for i yderste konsekvens kan det helt stoppe produktionen eller leveringen. I Life Science-virksomheder er det i værste fald medicin, der ikke når slutbrugeren."
I T-Systems arbejder han dagligt med at forklare de muligheder, der ligger i at opgradere ERP-systemet SAP.
40 pct. af virksomhederne er ikke i gang
Selvom SAP-systemet altså understøtter kerneforretningen i mange danske virksomheder, viser en ny undersøgelse fra International Data Corporation (IDC), at flere virksomheder oplever udfordringer, når deres SAP-platform skal opgraderes.
I IDC’s undersøgelse svarer 40 pct. af de danske virksomheder, der bruger SAP, at de endnu ikke har lagt en plan for opgraderingen til den nye S/4HANA platform, når understøttelsen af den nuværende ECC-platform udfases i 2027, og det er et problem.
"Som med alle andre softwareopdateringer, så løber virksomheder uden den nyeste version af SAP ikke bare en sikkerhedsmæssig risiko, da den ikke længere udvikles. De risikerer også at tabe markedsandele," siger Peter Hecht og fortsætter:
"Undersøgelsen fra IDC viser, at virksomhederne vurderer, at ECC-platformen ikke understøtter de behov, forretningen har, og at det derfor påvirker deres time-to-market. F.eks. skal en bagvedliggende SAP-platform tale sammen med brugerfladen på en virksomheds webshop. Ændres webshoppens brugerflade med nye funktioner, kan implementeringen af disse blive væsentlig forsinket, da SAP ECC-platformen ikke kan ændres i samme tempi. Det giver risiko for, at kunder vælger at handle andre steder, hvor de kan få bedre services."
Han påpeger, at den eksisterende ECC-platform godt kan fungere om fem år, men at man som virksomhed også udsætter sig selv for risici, da softwaren ikke længere opdateres. Dermed bliver man sårbar for cyberangreb og har ingen hjælp at hente ved tekniske problemer.
Mange virksomheder fejler
Undersøgelsen viser også, at mange virksomheder begår en række fejl, når de skal opgradere deres SAP-platform. Det skyldes i høj grad en manglende forståelse for, hvilken opgave de står overfor:
"Mange ser det her som et it-projekt, og derfor måler størstedelen af danske virksomheder udelukkende deres succes på klassiske it-målsætninger. Men for at lykkes skal opgaven ses som en gennemgribende transformation af hele den måde, du driver din forretning på. Du er nødt til at se det fra et værdimæssigt perspektiv og spørge, hvordan skaber den nye SAP-platform værdi for hele forretningen?" siger Peter Hecht.
Han understreger, at det øger kompleksiteten i projektet og dermed også tidsaspektet:
"Der opstår en enorm kompleksitet, når hele værdikæden i virksomheden skal lære et nyt system at kende. Det er jo alt fra at bygge de bagvedliggende tekniske strukturer op til, at Jette i finansafdelingen skal til at gøre alting på en ny måde, og så er der også den mellemliggende periode, hvor begge platforme kører parallelt."
Der skal altså både planlægges et set up for ’as is’, ’to be’, og så er det vigtigt med en strategi for overgangen mellem de to versioner.
"Netop fordi moderniseringen af SAP-platformen berører store dele af organisationen, er det vigtigt fra start at tænke kommunikation, ’stakeholder mapping’ og forandring med ind i planen. Det er ofte en overset udfordring og en kilde til, at mange fejler eller bliver forsinkede," siger Peter Hecht.
Derfor er der ingen tid at spilde
Jagten på de rigtige it-kompetencer til processen kan også tage sin tid. Den udfordring står ATP f.eks. overfor lige nu. De måtte nemlig annullere deres 240 millioner kroner store udbud af et SAP-baseret-debitor-system, fordi der ikke har været tilstrækkelig interesse fra leverandørerne.
I et interview i Computerworld fra den 14. september 2022 lægger Hans Christian Jelstrup, der er vicedirektør for offentlig infrastruktur hos ATP, ikke skjul på, at de er overraskede over den manglende interesse, og de derfor åbner for muligheden for at bruge udenlandsk arbejdskraft.
Manglen på it-kompetencer i komplekse SAP-systemer kommer imidlertid slet ikke bag på Peter Hecht.
"Konkurrencen om digitale talenter har aldrig været hårdere, og vi oplever, at virksomheder skriger efter digitale kompetencer. Undersøgelsen viser også, at den største udfordring virksomhederne, er netop manglen på kompetencer. Så hvis du som virksomhed eller offentlig instans først skal til at rekruttere de rette profiler, så er det tid til at finde en partner, der kan hjælpe dig."
T-Systems er verdens største SAP ’hosting partner’ og deres 4,000 SAP-eksperter understøtter dagligt 7 millioner SAP-brugere. Med hovedkvarter i Tyskland, tilstedeværelse i flere end 20 lande og omkring 28,000 ansatte, er T-Systems en af Europas førende it-service leverandører. I dag hjælper T-Systems flere end 900 store virksomheder verden over, inklusive alle DAX 30 virksomheder i Tyskland og 100 virksomheder fra Fortune 500 – heraf mange med deres SAP-platforme.
Der mangler med andre ord ikke gode grunde til at komme i gang med den nye version. Og alligevel nøler flere større virksomheder med at komme i gang. Men hvad venter de på?
Sparket til hjørne selvom 2027 er tæt på
Den ømme tå for mange er, at en gennemgribende it-transformation uden tvivl både kræver økonomi og ressourcer, vurderer Peter Hecht, men uanset hvad, så rykker 2027 kun tættere på.
"Det er en stor og kompleks opgave, og der er nok mange, der taber pusten bare ved tanken. Alle med et SAP-system ved godt, at man ikke lige får skitseret en masterplan over morgenkaffen. Det kræver masser af analyser og indledende workshops på tværs af hele organisationen, og derfor er det nok ikke helt usandsynligt, at opgaven er blevet sparket til hjørne i en travl hverdag med en masse andre presserende opgaver. Men det er forretningskritisk og den store kompleksitet gør, at det har det aldrig været vigtigere at komme i gang, end det er nu."
Annoncen er produceret den 26.09.2022 af Børsen Creative i samarbejde med T-Systems