Danmarks mest solgte sodavand skal på nye flasker af gammel plast

Danmarks mest solgte sodavand skal ved udgangen af 2022 udelukkende komme i genbrugsplast, mens al emballage hos bryggeriet Royal Unibrew i 2025 skal være genanvendeligt og genbrugt

20150507-035259-3-2933x2200we.jpg
Hos Danmarks næststørste bryggeri var brandet Egekilde det første til at blive tappet på plastflasker lavet af 100 pct. genbrugsplast. Arkivfoto: Magnus Møller
Bæredygtig
16. jun 2021 KL.11:00

En gammel kending får inden længe ny indpakning. Det handler om den mest sælgende sodavand i Danmark fra Pepsi, hvis flaske fremover skal belaste miljøet mindre end i dag.

Ved udgangen af 2022 skal alle produkter fra den globale koncern i Danmark nemlig være lavet af genanvendeligt plastik, også kendt som rpet. Pepsi tappes på Danmarks næststørste bryggeri Royal Unibrew, og ifølge Carsten Nørland, der er senior vice president international, understøtter valget samtidig bryggeriets egen vision.

“Pepsi er med Pepsi Max Danmarks største læskedrik, så det batter noget at implementere en overgang til 100 pct. genanvendeligt materiale. Vi stopper eller starter ikke der. Vores strategi er, at både plastflasker, pap, etiketter og folie fra 2025 skal være lavet af 100 pct. genanvendte materialer,” siger han.

Både plastflasker, pap, etiketter og folie [skal] fra 2025 være lavet af 100 pct. genanvendte materialer Carsten Nørland, senior vice president international, Royal Unibrew

I dag består 50 pct. af alle plastflasker hos Royal Unibrew af genbrugsplast, hvor drikkevarer fra Egekilde var den første produktion til at lave skiftet. Ifølge aktører i industrien har en plastflaske lavet fuldstændigt af genbrugsplast et 40 pct. lavere aftryk på klimaet end flasker af nye materialer.

Brug for affald

Danmark er anderledes end flere andre lande, hvor det danske retursystem gennem årenes løb har opdraget danskerne til at aflevere deres tomme flasker og dåser. Næsten alle plastflasker lander i maskinerne, og 80 pct. af dem bliver lavet til nye emballager til fødevarer, herunder flasker.

Derfor er den danske bryggeribranche også på forkant, som Carsten Nørland siger. Men der er en udfordring, mener han.

I takt med at opmærksomheden på cirkulær økonomi og genanvendelse stiger, øges efterspørgslen også, hvor de danske indsamlede flasker i dag indgår på det frie marked.

“Der er en efterspørgsel i hele EU på at øge andelen af genanvendeligt materiale, og det er en udfordring at få fat i nok materiale til at opfylde ambitionen om at gå over til en så høj andel af genanvendeligt materiale som muligt.”

Solceller til hjælp

Genanvendelse er én ting for bryggeriet. En anden er CO2-aftrykket fra produktionen, der skal være CO2-neutral i 2025. Royal Unibrew er bl.a. ved at lægge sidste hånd på en kommende solcellepark ved bryggeriet i Faxe.

“Den skal forsyne dele af bryggeriet med grøn energi,” siger Nørland uden at ville sætte beløb på investeringen.

50 pct. af alle plastflasker hos Royal Unibrew er lavet af genbrugsplast

“Ved at investere betydelige beløb i grøn teknologi, hvor vi arbejder sammen med forskere og underleverandører om vandsystemer og varmepumper, kan produktionsvirksomheder drives med et væsentligt mindre miljøaftryk end for få år siden.”

Samme mål

For Pepsi-koncernen er målsætningen 50 pct. genbrugsflasker i EU i 2030. Med danske forbrugeres bevidsthed om at aflevere brugte flasker og dåser var Danmark et naturligt valg at udrulle strategien i, forklarer Anders Boecker Pedersen, general manager for franchise i Norden og Nordvesteuropa.

“For os er plastgenbrug en klar to-i-en-gevinst. Vi kan både sænke CO2-udledningen og samtidig spare kloden for affald,” siger han.

Også hos konkurrenten Coca-Cola er plastik på dagsordenen, hvor al emballage på globalt plan i 2025 skal kunne genbruges, mens halvdelen af den brugte plastik i 2030 skal være genbrugt.

I denne måned bliver Kildevæld som første Coca-Cola-brand i Danmark lanceret på flasker lavet af 100 pct. genbrugt plastik.

“Globalt set er den største opgave at få de markeder med, som i dag ikke har noget system eller nogen særlig tradition for at indsamle emballage,” oplyser Jes Randrup Nielsen, bæredygtighedsdirektør, Coca-Cola Danmark.