KØB SENESTE NYT KURSER Køb Abonnement

Digital marketing: Online succes bestemmes af, hvor klart et indblik der er i kunderejsen

PR foto
PR foto

Dette indhold er sponsoreret

Mange virksomheder henter marketingekspertise fra eksterne bureauer. Gør man det, mærker man sjældent de chok, som kan komme, når der sker store ændringer i industrien. Da Datatilsynet sidste år erklærede brugen af Google Analytics for ulovlig tracking, satte det spørgsmålstegn ved den lovmæssige brug af det nok mest udbredte dataværktøj inden for marketing. Dette skabte et chok, der kunne mærkes i digital marketing i Danmark. Selv når chokkene går ubemærket, er der stadig et efterskælv.

Mindre friktion over mange annonceringsflader

Data og analytics er fundamentale for at skabe en bedre kunderejse i online marketing. Der er nemlig mange kontaktflader, hvorfra marketing finder frem til kunden. Webbureauer, der laver marketing for kunder, for eksempel Aveo, prøver at møde alle deres kunders behov for online annoncering. Løsninger som Google Analytics giver bureauerne indblik i de samlede resultater ved at gøre det muligt at samle data fra metaannoncering, e-mail kampagner eller andre platforme. Uden samlet data kan budgetter, kampagner og tiltag ikke sammenlignes, og det gør også marketing blind for, hvad der skaber resultater.

Den moderne internetbruger har nemlig et dagligt udvalg af feeds, som er mættet med annoncer, og langt det meste scrolles forbi. Der skal altså flere interaktioner til. Det skal kunne trackes og måles.

Overblik over annoncering er nøglen

Når forbrugeren skal finde et produkt eller en virksomhed online, starter det typisk med en googlesøgning. Men interessen for et brand skal først skabes, hvilket kan opnås via annoncering. Derefter begynder en gradvis proces om at tracke og målrette annoncering, indtil et salg gennemføres. Data bruges til at forstå de trin, som kunden tager frem til brandet, og vurdere, om ens budget og indsatser skaber resultater.

Man opdager først, hvor omfattende marketing er, når man prøver at sætte det i gang. Der er rigtig mange guides eller muligheder for sparring online, men få kan give den indsigt, der vil skabe resultater for den enkelte virksomhed. Om der kommer et resultat tidligt i den lange kunderejse, er ukendt. Der er mange tilfældigheder undervejs, så data skal analyseres i stor skala, før det kan være brugbart.

Nøgletal gemmer på den mest aktuelle indsigt

Hvis man vil optimere eller iværksætte marketing i virksomheden, bør man starte med at skabe en platform og arbejdsproces, der giver indblik i alle ens kanaler. Dem kan man derefter udvide, alt efter ens resultater. Data kan være uoverskueligt men med tiden kan man få en bedre forståelse, også af kunderne.

Datatilsynets udmelding var et chok for online marketing, fordi den besværliggjorde forståelsen af kundedata. Vær derfor opmærksom på, om du har en løsning til at skabe overblikket - uden det kan der være konsekvenser for annonceringsresultaterne.

Forsiden lige nu